EU-stödet sänker Gislaved Däck
Det var 184 miljoner kronor i stödpengar från EU som blev
tungan på vågen när direktörerna i däckjätten
Continental beslutade att lägga ner den lönsamma däckfabriken
i Gislaved och satsa på utbyggnad av fabriken i portugisiska Lousade.
Som en ödets nyck täcks den summan väl av de pengar som
just skattebetalarna i Gislaved tvingats betala till EU sedan Sveriges
inträde 1995.
Direktörerna jublar
Dessutom finns uppgifter om att Continental fått ett okänt antal miljoner i stöd från portugisiska staten. En obekräftad men trolig uppgift då EU:s regionstöd normalt kombineras med statligt stöd. EU är skapat av Europas monopolkapitalister för att gynna storfinansens intressen. Sällan har ett mer sinnrikt internationellt system skapats för att överföra skattepengar till enskilda kapitalister i andra länder. Och sällan har det varit tydligare än fallet Gislaved. Täcks av avgifterna
Bidraget ökar och 2000-2001 har Gislavedsborna betalat ytterligare drygt 100 miljoner kronor netto till EU. Lägg därtill att det inte handlar inte om vilka pengar som helst. Det är vanliga svenska löntagares skattepengar som via EU:s regionalstöd pumpas in i storföretagens kassakistor. Skattepengar som, om de fått stanna i landet och blivit rätt använda, hade kunnat vända utvecklingen. De "stulna" EU-miljonerna hade inte bara räckt till att rädda Gislaved Däck utan de skulle kunnat bidra till kommunal utbyggnad och förbättrad service för alla invånare i Smålandskommunen. Och betänk att Gislaved inte är unikt. Måste ge bidrag till EU
Lars Rothelius
|