Ledare:
Strunta i EU - rädda jobben!
"EU-inträdet tog bort regeringens möjligheter att förhindra
företagsnedläggningar och utflyttningar. Flera viktiga lagar
försvann när Sverige blev medlem i EU. Lagar som tidigare ministrar
kunnat använda för att rädda jobb."
Förre industriministern Thage G Peterson uttalar sig i LO-tidningen
om Continentals nedläggning av däckfabriken i Gislaved. Som särskild
utredare skräder han inte orden vad gäller EU-medlemskapets konsekvenser
för svensk industri- och sysselsättningspolitik. Och han tycker
det är orimligt att svenska löntagare skall betala höga
avgifter till EU för att bli av med jobben - som i Gislaved, där
jobben exporteras till Portugal med hjälp av frikostiga EU-bidrag.
Naturligtvis har Thage G rätt. EU är storföretagens gemenskap,
sätter alltid och i alla lägen storföretagens profitintressen
före de arbetandes rätt till jobb och social trygghet. Det är
denna EU:s grundläggande karaktär som går igen i Gislaved.
Storföretaget Continental får EU-bidrag för att flytta
jobben till låglönelandet Portugal, medan Gislaved lämnas
skyddslöst, värnlöst.
Det sägs att EU värnar den fria konkurrensen, till glädje
för alla. Det är nonsens. Konkurrensen är inte fri när
EU betalar Continental för att flytta jobben från Sverige.
EU:s frihet är blott och bart kapitalets frihet, är storföretagens
rätt att plundra och avskeda bäst de gitter, att ödelägga
hela samhällen utan lagmässiga begränsningar. EU:s "frihet"
är de anställdas och samhällets ofrihet i förhållande
till kapitalet.
Så är det. Thage G har rätt när han konstaterar
att EU-medlemskapet varit ytterst negativt för svensk industri- och
sysselsättningspolitik. Men ändå inte. Faktum är att
den svenska sysselsättningspolitikens abdikation är ett verk
av svenska politiker och svenskt monopolkapital. De som makten haver i
detta land har använt EU-medlemskapet för att genomdriva ett
radikalt systemskifte vad gäller bland annat företagsnedläggningar
och utflyttningar, ett systemskifte som lämnar svenska löntagare
mer skyddslösa är löntagare i de flesta andra EU-länder.
Så gäller betydligt strängare uppsägningsregler i
bland annat Spanien och Portugal och i Frankrike är den statliga industrisektorn
betydligt större och de statliga initiativen i samband med företagsnedläggningar
snarare regel än undantag.
Den svenska överhetens har mycket medvetet använt EU som
en underkastelsens filosofi. "Härtill är vi nödda och tvungna"
säger herrar och damer politiker som sentida repriser på biskop
Brask.
Alla beslut som politikerna inte fått väljarnas mandat att
fatta, och de är många, skylls på EU eller andra utomstående
krafter, som den sk globaliseringen. Det blir bekvämare så,
mindre utsatt. Detta har EU bestämt och som medlemmar har vi bara
att rätta oss - och framförallt ni, ni som drabbas, ni som av
oss kräver det omöjliga, ni som begär att vi skall bry oss
om er.
Så kan näringsminister Rosengren åka till Degerfors
och önska avskedade arbetare lycka till, en klavertramp som på
sin tid kostade folkpartisten Per Ahlmark jobbet som arbetsmarknadsminister.
I frågan om Gislaved har Rosengren tagit till brösttoner mot
Continental, men vad gäller regeringens ansvar skriver han ut sin
sedvanliga brasklapp: "Jag vill så gärna, men jag kan inte,
jag får inte. EU förbjuder mig."
Det är kvalificerat struntprat, inte bara för att Rosengren
kan och får betydligt mer än han låtsas om, utan framförallt
för att det är ett totalt bakvänt hållningssätt.
Varför skall Rosengren vara näringsminister om EU förbjuder
honom att uträtta det han skall?
Ur arbetarsynpunkt är det nödvändigt att byta perspektiv.
Självklart skall Sverige ut ur EU så fort det bara går,
det är nödvändigt för att bryta den nyliberala marknadsdiktatur
som idag härskar i Sverige. Men tills så sker måste alla
EU-diktat som går emot arbetar- och samhällsintresset kategoriskt
obstrueras. Ge EU blanka fan - nu är det jobben i Gislaved och hela
Gislaveds framtid som gäller. Regeringen måste ingripa, oavsett
vad EU säger.
Det går att skärpa lagstiftningen om företagsnedläggningar,
vilket Thage G Peterson föreslår. Det går till och med
inom ramen för EU-lagen. Varför vänta? Men det räcker
inte med skärpt lagstiftning, åtminstone inte för Gislaved.
Här krävs samhällsingripande. Industripolitik. Regeringen
måste ingripa för att rädda jobben i Gislaved. Punkt slut.
Alternativ gives ej.
En god idé är naturligtvis att staten konfiskerar den fabrik
som Continental inte längre vill ha och driver den vidare i statlig
regi. Däckfabriken är effektiv, miljövänlig och framförallt
samhällsnyttig. Varför skall ett tyskt monopolföretag få
rasera allt detta för snöd vinnings skull? Det är orimligt,
asocialt.
Om denna goda idé inte faller regeringen på läppen,
finns andra möjligheter. Tvinga Continental att lägga annan verksamhet
i Gislaved. Genomför en statlig industrisatsning. Skaffa ersättningsjobb.
Vad som helst är bättre än den totala passivitet regeringen
idag uppvisar - i Gislaved och på alla andra orter som drabbas av
den asociala kapitalismen.
Det är hög tid att göra upp med underkastelsens filosofi,
med de fega hänvisningarna till EU. Arbetarhållningen måste
vara: Strunta i EU rädda jobben!
Proletären
22 januari 2002
|