Ingen uppgörelse med Kjell Nilsson om däckfabriken.
Det blev som väntat ingen försäljning av däckfabriken
i Gislaved.
Multijätten , och dess sändebud , saboterade alla försök
för
Kjell Nilsson att ta över däckproduktionen. Anledningen är
enkel:
Continental koncernen ville helt enkelt inte ha någon konkurrens
.
" Risken" för att högkvalitativa vinterdäck skulle tillverkas
i Gislaved i annan regi ansågs som alltför stor enligt multijätten
Continental. Därför lades alla krokben för industrimannen
Kjell Nilsson. Orimliga krav som att han inte skulle få ta över
några som helst formar. Formarna , där däcken ges sina
mönster , tillhör den viktigaste utrustningen i en däck
fabrik. Att skaffa fram nya formar är både tidsödande och
dyrt. Det kan ta uppåt ett år att skaffa fram formar. .
Dessutom krävde Continental att Kjell Nilsson skulle presentera
ett kommersiellt förslag inom två veckor ,enligt Dagens Arbete.
En nästan omöjlig uppgift för Kjell Nilsson. Gislaved
fabriken är en av landets största industribyggnader. Det hade
krävts 3-6 månaders arbete för att få fram en hållbar
ekonomisk kalkyl. Istället för att kamma hem en imagevinst .
Rimliga försäljnings villkor hade kunnat reparerat Continentals
skamfilade rykte.I en analysartikel i Dagens Arbete skriver Harald Gatu
:
"Att de till slut valde den hårda vägen kan bottna i rädslan
att Kjell Nilsson – med sitt kunnande och kontaktnät i gummibranschen
- skulle kunna växa sig till en framtida konkurrent på vissa
nisch däck. Eller också misstänkte de att han helt enkelt
var bulvan för en av Continentals konkurrenter. Till exempel för
finska Nokian Tyres."
Det är allmänt ,känt att det är försäljningen
av vinterdäck som håller uppe hela Continentals försäljning
i Skandinavien , alltså även sommardäcken. Därav koncernens
sabotage mot fortsatt däcktillverkning i Gislaved. Hellre offra 700
däckarbetare än minskad försäljning .
Hela denna ruttna affär visar på den falskhet kring talet
om " fri konkurrens" som kapitalismens förespråkare sprider.
Oavsett vad man anser om Kjell Nilsson så har multijätten Continental
saboterat alla planer på däcktillverkning. Continentals produktionsbolag
i Gislaved är medlem i "Svenskt Näringsliv" . Därifrån
talas det ständigt om "privatiseringar och fri konkurrens". Hyckleriet
är uppenbart. Endast ett regeringsingripande kan nu rädda däcktillverkningen.
Erik Andersson
26/3-02 Gislaved
|