Ingen uppgörelse med Kjell Nilsson om däckfabriken.

Det blev som väntat ingen försäljning av däckfabriken i Gislaved. 
Multijätten , och dess sändebud , saboterade alla försök för 
Kjell Nilsson att ta över däckproduktionen. Anledningen är enkel:
Continental koncernen ville helt enkelt inte ha någon konkurrens .
" Risken" för att högkvalitativa vinterdäck skulle tillverkas i Gislaved i annan regi ansågs som alltför stor enligt multijätten Continental. Därför lades alla krokben för industrimannen Kjell Nilsson. Orimliga krav som att han inte skulle få ta över några som helst formar. Formarna , där däcken ges sina mönster , tillhör den viktigaste utrustningen i en däck fabrik. Att skaffa fram nya formar är både tidsödande och dyrt. Det kan ta uppåt ett år att skaffa fram formar. .
Dessutom krävde Continental att Kjell Nilsson skulle presentera ett kommersiellt förslag inom två veckor ,enligt Dagens Arbete.
En nästan omöjlig uppgift för Kjell Nilsson. Gislaved fabriken är en av landets största industribyggnader. Det hade krävts 3-6 månaders arbete för att få fram en hållbar ekonomisk kalkyl. Istället för att kamma hem en imagevinst . Rimliga försäljnings villkor hade kunnat reparerat Continentals skamfilade rykte.I en analysartikel i Dagens Arbete skriver Harald Gatu : 
"Att de till slut valde den hårda vägen kan bottna i rädslan att Kjell Nilsson – med sitt kunnande och kontaktnät i gummibranschen - skulle kunna växa sig till en framtida konkurrent på vissa nisch däck. Eller också misstänkte de att han helt enkelt var bulvan för en av Continentals konkurrenter. Till exempel för finska Nokian Tyres."
Det är allmänt ,känt att det är försäljningen av vinterdäck som håller uppe hela Continentals försäljning i Skandinavien , alltså även sommardäcken. Därav koncernens sabotage mot fortsatt däcktillverkning i Gislaved. Hellre offra 700 däckarbetare än minskad försäljning .
Hela denna ruttna affär visar på den falskhet kring talet om " fri konkurrens" som kapitalismens förespråkare sprider. Oavsett vad man anser om Kjell Nilsson så har multijätten Continental saboterat alla planer på däcktillverkning. Continentals produktionsbolag i Gislaved är medlem i "Svenskt Näringsliv" . Därifrån talas det ständigt om "privatiseringar och fri konkurrens". Hyckleriet är uppenbart. Endast ett regeringsingripande kan nu rädda däcktillverkningen. 

Erik Andersson
26/3-02 Gislaved
 



Skriv i gästboken   vad du tycker, eller kommentera artikeln här:

Ditt namn: 

Din e-post: