Nu har vi fakta - EU pengar sänkte Gislaved
Nu har vi fakta på bordet. 184 miljoner kronor i EU-stöd
betalades ut till Continentals Portugisiska fabrik i Lousado. Genom den
portugisiska fabrikens utbyggnad för EU pengar slogs benen definitivt
undan för nya investeringar på Däckfabriken i Gislaved.
Det hela är skamligt och tvärtemot vad politiker från moderaterna
och socialdemokraterna hävdade i EU- omröstningen 1994. Nämligen
att EU-medlemskapet skulle leda till trygga jobb på fabriken. Hur
falska sådana löften är visar sig att Continental koncernen
lagt ner tre fabriker i EU-länderna Irland, Storbritannien, och Belgien.
Nu drabbas ytterligare två EU-länder : Österrike och Sverige.
EU-medlemskapet har bara kostat en massa pengar utan att ha tryggat
jobben. Den svenska medlemsavgiften till EU var från början
18 miljarder per år. Sedan har den höjts med en miljard per
år. Men sista gången höjdes den med två miljarder
per år och är nu uppe i 24 miljarder från Sverige på
årsbasis. Översatt på Gislaveds kommuns invånare-antal
blir det ca 80 miljoner kronor om året som kommuninnevånarna
är med och betalar i medlemsavgift till EU och därmed betalar
för Däckfabrikens nedläggning. Under åren 2000 till
2004 ligger Gislavedbornas utgift till EU på 404 miljoner medan bara
115 miljoner kommer tillbaka i stödpengar. Det innebär ett minus
på 289 miljoner kronor för femårsperioden. Åren
1995- 1999 resulterade ett minus för Gislaved på 181 miljoner.
Snart har vi en EMU omröstning i landet och EU-etablissemanget kommer
att försöka inbilla folk att EMU-medlemskap leder till tryggade
jobb. Kommer Gislavedsborna tro på EU-vännerna Bengt Anders
Johansson (m) och Martin Nilsson(s) denna gång?
Erik Anderson
21/1-02
Skriv i gästboken
vad du tycker, eller kommentera artikeln här:
|