Erik Andersson, gummiarbetare: "Direktörerna har plundrat Gislaved" "Jag kan inte ta ansvar för hela byn", säger Gislaved Däcks
vd Gerhard Janotta i en intervju i måndagens Göteborgs Posten.
Gummiarbetare Erik Andersson, tillika kommunstyrelseledamot KPML(r), regerar
starkt på den från Tyskland importerade direktörens nonchalans.
Formellt är Gislaved Däck ett fristående aktiebolag och överföringen av nästan en miljard är inte alls självklar. Direktör Janotta försvarar plundringen med att Continental har kostnader för central administration och produktutveckling som kan hänföras till fabriken i Gislaved. - Det är ju ett horribelt påstående, att det skulle kosta en miljon kronor per anställd att administrera vinsterna från fabriken i Gislaved. Stal utvecklingsavdelning
- Pratet om däckutveckling är bara nys vad gäller de senaste årens utvecklingsarbete. All utveckling av giftfria däck har skett i Gislaved och det har skett efter 1994. Janotta påstår också att för lönsamhet krävs fabriker som kan producera minst 8 miljoner däck. Erik Andersson avvisar påståendet. - Det är en löst påstående som framställts i direktörsrummen i Tyskland. Däckfabriken i Gislaved är en nischfabrik vars specialidé är nordiska vinterdäck. Regeringen måste agera
- Hade de pengarna som Continental stoppade in i Portugalfabriken för två år sedan istället gått till Gislaved så hade produktionen kunnat utvecklas ytterligare här. Sanningen är att det är EU och tyska direktörer som har plundrat Gislaved. Där ligger ansvaret, anser Erik Andersson. - Ett ansvar som vår EU-vänliga regeringen tar på sig om den inte agerar mycket handfast för att garantera forsatt produktion i Gislaved. Lars Rothelius
|