Angående min insändare om gymnasiereformen den 22 september refererar Hans-Gunnar Liljenvall till Skolverkets rapport.

Rapporten ger oss från kommunistiska partiet rätt i vår kritik av höger- utvecklingen och segregeringen inom svensk skola sedan 1990 talet – en utveckling som kommer att påskyndas genom regeringens reaktionära åtgärder i riktning i att återinföra det gamla parallellskolsystemet. Ett orättfärdigt system som successivt avvecklades under efterkrigstiden och som såg sina sista dagar 1972 då enhetsskolan slutligen fick genomslag i Sverige. Så vad skriver skolverket i sin rapport från 25 september i år som Liljenvall refererar till?

”Skolverket identifierar en viss förskjutning i det svenska skolsystemet i riktning mot segregering.” skriver skolverket sidan 47.

”Det finns stöd i forskningen för att skolresultaten på en generell nivå påverkas negativt i skolsystemen som stratifierar elever efter deras skolprestationer.”
Rapporten skriver vidare att svensk som internationell forskning visar att betydelsen av socioekonomisk bakgrund är betydligt starkare på skolnivå än på individnivå. Ju mer homogen elevsammansättningen är desto starkare blir effekten av social bakgrund.
”Forskningen har identifierat faktorer som uppstår på skolnivå och klassrumsnivå i form av kamrateffekter och lärarförväntningar som har starka samband med elevernas resultat.
Det finns även forskning som tyder på kamrateffekter och lärarförväntningar förstärker varandra och så kallad sammansättningseffekter uppstår. (a.a.) ”
Alltså genom en sammanhållen skola så gynnas resurssvaga elever genom resursstarka elevers närvaro i klasserna. Ett positivt förhållande som tas bort när elitklasser införs och när segregering ökar.

Genom borgarnas sorteringsskola kommer den utveckling som skolverkets rapport kritiserar att accentureas genom de fortsatta försämringarna av skolan som borgarna nu genomdriver.
Varför ska en framtida ingenjör läsa tre gånger så mycket svenska som en framtida elektriker eller undersköterska? I ett deltagande samhälle måste skolan garantera alla de grundläggande kunskaper som behövs för att delta på lika villkor i samhället. Dessa förutsättningar raseras i och med högerns gymnasiereform.
Då kan vi inte tala om en likvärdig skola längre. Genom att försämra möjligheterna till val i framtida livet genom att slussa in elever på linjer som inte ger högskolebehörighet kan vi knappast tala om en likvärdig skola. Högern tar strid mot folkbildning och arbetarklassens rätt till kunskap. Låt oss bekämpa en sådan utveckling.

Erik Anderson Gislaved fullmäktige Kommunistiska Partiet


Skriv i gästboken vad du tycker, eller kommentera artikeln här:
Här skickar du kommentaren till Webmastern
Ditt namn: 
Din e-post: