Sent på fredagen kom GM med beskedet att man lägger
ned Saab.
Nedläggningen påverkar Östbo- Västbo regionen.
För jobbens skull bör staten ta över Saab för att
Sverige skall kunna behålla den produktionskapacitet och det teknologiska
kunnande som bilindustrin innehåller.
Nu skall man inte ha illusioner om att staten är skickad att driva bilföretag
på en global bilmarknad präglad av gigantisk kapitalistisk
överproduktion.
Därför kan ett statlig övertagande av Saab inte stanna
vid ett ägarbyte, utan det måste inkludera en radikal förändring
av produktionsinriktningen. Med målet att utveckla och producera
de klimatneutrala bilar och transportsystem som klimatkrisen ropar efter.
Att överlämna en sådan radikal förändring till
bilindustrin är att utmana ödet. Eftersom den är uppbyggd
kring fossila bränslen och har vinstintressen i att behålla
den nuvarande teknologin så länge det bara går. Visst
kan också kapitalistiska bilföretag utveckla miljöbilar,
vilket de också gjort och gör. Men de är och kommer för
lång framtid att vara en tillbakahållande kraft. Vilket kräver
statlig intervention i en för mänskligheten helt nödvändig
och avgörande förändringsprocess.
Visst, man snyter inte klimatneutrala bilar ur näsan. Det kommer
att ta tid innan sådana kan produceras i samma omfattning som dagens
bilar. Men jobben på Saab kan räddas i alla fall. För
i grunden är Saabs fabrik i Trollhättan en anläggning för
massproduktion, inte nödvändigtvis bunden till produktion av
bilar.
Varför inte ge statliga Vattenfall direktiv att investera i såväl
anläggning som produktion av vindkraftverk, istället för
att som idag slösa hundratals miljarder på köpa av kolkraftverk
i Tyskland – en produktion som utan vidare skulle kunna förläggas
till Trollhättan.
En utopi, invänder någon och låt gå för det.
Håll med om att det inte är möjligheter som saknas. Bara
politiska viljan att genomföra det möjliga.
Erik Anderson, Kommunistiska Partiet, Gislaved
|