Är persontrafiken på Halmstad- Nässjö banan på nytt hotad?

Ända sedan 60 talet har persontrafiken av och till ifrågasatts, vilket lett till en allmänt njugg inställning på ordentliga satsningar. Den del som nu på nytt är ifrågasatt är persontrafiken Värnamo – Halmstad. Transportstyrelsen verkar inte vilja satsa utan intar en passiv hållning vänta och se, varvid underhåll och uppgradering eftersätts. Läser man dessutom protokollen Region Halland från den 28 november så står ” Tågtrafik upphandlas i perioder om 8-10 år och för att region Halland, tillsammans med Landstinget i Jönköping, ska kunna bedöma realismen i fortsatt tågtrafik måste medel avsättas under perioden.” Ett ordval som inte kan tolkas som annat än en njugg inställning för fortsatt persontrafik mellan Värnamo – Halmstad. Banan ned mot Halmstad har liten lokaltrafiksmässig betydelse inom Hallands län resonerar man, men någon tillförlitlig statistik på resandet verkar inte finnas. Orterna Torup och Hylte försörjs med busslinje 400, medan orter som Kinnared och Landeryd där tågen gör uppehåll har små befolkningar på mellan 2- 300 invånare.

En trolig anledning till Region Hallands tvekan att stödja persontrafiken på Halmstad- Värnamo ligger ironiskt nog i de kollektivtrafiksatsningar som görs i Halland, och som drar pengar från Region Hallands budget. När tunneln genom Hallandsåsen blir färdig vill man satsa på utökad trafik, halvtimmestrafik, ner mot Helsingborg så att man knyter samman Halmstad, Ängelholm och Helsingborg till en gemensam arbetsmarknadsregion. Samtidigt bygger man stegvis upp ett gemensamt resecentrum i Halmstad för lokal och regionalbussar samt tåg. Positiva satsningar som även skulle lösa två av de problem som finns för utökad persontrafik på linjen Halmstad- Värnamo:

  1. Halmstad Central ligger i utkanten av centrum i Halmstad utan någon direkt koppling till lokaltrafikbussar vilket påverkar dagliga arbetsresor negativt.

  2. Tåg ned till Halmstad har ofta inte någon direkt tidtabellsanknytning med förbindelser söderut.

Det säger sig självt att dessa satsningar som exempelvis halvtimmestrafik söderut från Halmstad, och en gemensam terminal för stadsbuss och tåg hjälper till att lösa dessa två nämnda problem., även för Halmstad – Värnamolinjen.

En sakkunnig på järnvägsforumet ”Postvagnen” menar att man genom nuvarande trafikupplägg missar både långväga som lokala resenärer, även om vissa morgonturer är mycket välbesatta. Det var inte för så länge sedan stationerna i Reftele och Smålandsstenar fick nya plattformar. Den senare stationen gjordes om till ”miniresecentrum” för att underlätta övergång från tåg till buss, och för en kort tid sedan köpte Gislaveds kommun stationshuset i Smålandsstenar.

Det vore beklagligt ifall de positiva satsningarna i Halmstad, som på sikt även skulle gynna persontrafiken Halmstad- Värnamo, av snävt kortsiktigt budgettekniska skäl istället innebär att persontrafiken på sträckan dras in. Här måste man tänka mer långsiktigt - mer länsöverskridande, både för miljö, resekomfort och trafiksäkerhet.

Erik Anderson, Gislaved
Kommunstyrelseledamot för Kommunistiska Partiet


Skriv i gästboken vad du tycker, eller kommentera artikeln här:

Här skickar du kommentaren till Webmastern
Ditt namn: 
Din e-post: