Motion om sammanhållen stationsmiljö i Smålandsstenar

Gislaveds kommun har köpt stationshuset i Smålandsstenar och avser att renovera det varvid utrymmena i gamla väntsalen planeras för att användas för någon typ av reserelaterad verksamhet, som exempelvis kafé. Vilket är mycket positivt.

På samhällsföreningens möte den 26 mars 2014 togs flera frågor upp vad gäller Smålandsstenars samhälle, däribland stationsområdet. Frågan om gamla godsmagasinets bestående eller rivning diskuterades och undertecknad menade att byggnaden bör bevaras om en del i en sammanhållen stationsmiljö. I Gislaveds kommun finns numera endast Smålandsstenars stationsområde intakt och som kommunen har möjlighet att bevara och påverka. Alltför många fina stations- miljöer har förstörts, försumpats eller rivits.

Riksantikvarieämbetet skriver att Trafikverket 2013 avslutade det omfattande regeringsuppdraget att avveckla järnvägsmiljöer som inte behövs för den framtida järnvägstrafiken. Närmare ett 70-tal olika järnvägsmiljöer är skyddade som byggnadsminnen.

De här föreslagna statliga byggnadsminnena tar fasta på att försöka skydda hela miljön längs stationerna.” skriver Riksantikvarieämbetet till regeringen i ett förslag kring statliga byggnadsminnen. Riksantikvarieämbetet framhåller alltså i sin skrivelse inte enbart stationsbyggnader utan hela stationsmiljöer.

Det är i den andemeningen Gislaveds kommun bör se på Smålandsstenars stationsområde, som omfattar mer än stationshuset.

Undertecknad anser att magasinsbyggnadens tak skall bevaras med vidhängande lagningar av tak- partier. I bevarandet av stationsmiljön bör även den stensatta lastkajen i anslutning till magasinsbyggnaden vara kvar.

Gräsytan mellan stationen och magasinsbyggnaden göras om till en liten klassisk stationspark med ett par bänkar och några rabatter. Dessutom bör det skyddsstängsel som finns mellan stationsbyggnaden och magasinet visuellt påverkas genom att det inbäddas av någon typ av växtlighet.

Detta är några förslag hur man kan bevara en av de få återstående stationsmiljöerna inom Gislaveds kommun som inom nuvarande kommungränser som mest hade elva stationer.

En representant från Svenska Byggnadsvårdsföreningen, länsombudet Peter Sörensen skriver den 3 april i år om anledningen till föreningens engagemang: ” Anledningen till vårt engagemang är att vi med bestörtan kunnat konstatera att över 80% av de 1500 fastigheter som avvecklats av Trafikverket rivits. Avvecklingsprojektet har därför i realiteten nära nog raderat ut stora delar av det svenska järnvägsarvet på landsbygden. /…/ I mina ögon borde många, många fler av de nu rivna järnvägsfastigheterna ha utnämnts till byggnadsminnen då de har mycket lokalhistoriska värden, samt i hög grad var budbärare om 1800- talets industriella utveckling och framväxten av det svenska järnvägsnätet och samhällen som följde med det.” Undertecknad håller med. Projektet Nissadalens Industrihistoria har avslutats och järnvägen och dess tillkomst är även det en del av Nissadalens industrihistoria. Inom Gislaveds kommuns nuvarande gränser fanns det elva stationer som mest.

Endast Smålandsstenars stationsområde är hyfsat intakt, där kommunen dessutom äger stationsbyggnaden med vidhängande godsmagasinsbyggnad, ett ägandeförhållande som kommunen bör använda sig av. Dessa föreslagna åtgärder står inte heller i motsättning till användandet av området som resecentrum. Av den anledningen bör alla beslut om rivning av magasinsbyggnaden omprövas och att kommunen vidtar de åtgärder som undertecknad föreslår i denna motion.

Gislaved den 5 maj 2014
Erik Anderson (K)


Skriv i gästboken vad du tycker, eller kommentera artikeln här:

Här skickar du kommentaren till Webmastern
Ditt namn: 
Din e-post: