Det är
nu snart två år sen produktionen i däckfabriken lades
ned . Det är nu två och halvt år sen beskedet kom om
att de tyska direktörerna ville lägga ned fabriken och avskeda
800 personer.
Continental!
Håller de argument och löften som Continental framförde
i samband med beslutet om nedläggning ?
Nu har vi facit.
Däckvolymerna skulle enligt koncernens prognoser gå
ned – istället gick de upp och man fick problem med leveranserna
sedan Gislavedsfabriken lagts ned.
Produktionen av sommardäcken flyttades med hjälp av
EU-pengar till Portugal, och med tysk inrikespolitik så fick de
produktionen av vinterdäcken trots ett högre
löneläge.
Trots stora extraordinära kostnader för
nedläggningen så finns det många hundra miljoner kvar
i tillgångar, Gislaved däck var extremt solitt.
Vi fick alltså betala för vår egen nedläggning
och ändå blev det en slant över.
Continentals VD Gerhard Janotta sa att han kunde fixa flera
hundra jobb till fabriken, vart tog de jobben vägen? Istället
sålde de fabriken till högstbjudande och där endast en
handfull nya jobb har skapats.
Industrifacket
Industrifackets förbundsordförande Leif Ohlsson och LO:s
tredje vice ordförande Leif Håkansson satte sina namn under
en utredning som heter ”Efter Gislaved”, en till innehållet
synnerlig tunn skrift som måste ses som ett försvar för
förbundets och avdelningens agerande – eller brist på
agerande.
Vad kommer man då konkret fram till, förutom att
man slår in en massa öppna dörrar?
Man pekar på en del redan existerande regler och redovisar vad
som redan gjorts av den lokala fackklubben.
Det enda blygsamma krav man har är att varseltiden ökas
från sex till tolv månader när företag på
små orter lägger stora varsel.
Man ifrågasätter inte med en mening företagets
rätt att lägga ned en mycket lönsam industri utan
kompensation.
Man säger till och med att
”alla företagsnedläggelser är inte av ondo ”
Leif Ohlsson lovade i sitt tal efter fackeltåget i
december 2001 att industrifacket skulle kräva 420 miljoner som
kompensation.
Dessa pengar skulle användas för att skapa nya jobb.
Vart tog dessa krav vägen, var det bara vackert tal?
Man påstår dessutom i utredningen att staten har satsat 50
miljoner i Gislaved, en ren och skär lögn.
Man påstår ytterligare att 50 nya jobb har skapats i
fabriken, även det en grov lögn.
Industrifackets förbunds och avdelningsledning gjorde vad
man kunde för att avstyra klubbens demonstration och uppvaktning
av regeringen i Stockholm.
Varför gjorde man det?
Skall inte klubbens kunna kräva av riksdag och regering att de
ställer krav på Continental och den tyska regeringen?
Industriföreningen
De lokala företagarnas organisation ansåg tidigt att
ersättningsjobb eller andra åtgärder inte behövdes.
Det skulle det lokala näringslivet klara av.
Nu vet vi hur det gick!
Företagen har flera hundra sökande på varje
jobb och kan välja och vraka.
Arbetsvillkoren blir inte bättre i en sådan
situation.
De absoluta flertalet av de däckarbetare som fått ett nytt
arbete kan berätta om sämre lön, sämre arbetstider,
visstids eller provanställningar, deltidsanställningar och
långa pendlingsavstånd bl.a.
Bonnierpressen
På ledarsida ansågs i Expressen och Dagens industri att
däckindustrin inte hade någon framtid i Sverige, utan borde
ersättas med mer avancerad tillverkning.
”Det är bara bra att dessa enkla arbeten exporteras”
Vi tillverkade de bästa och mest miljövänliga
vinterdäcken i världen, att tillverka däck är en
mycket komplicerad produktion.
I denna regionen fanns det inte någon industri som drog till sig
så mycket kvalificerad arbetskraft.
Däckfabriken har varit något av en motor för den lokala
industrin.
Miljödäcken
Under 2002 gjorde kemikalieinspektionen en omfattande utredning
på uppdrag av miljödepartementet.
Frågan som ställdes var huruvida det skulle
gå att förbjuda eller begränsa de cancerogena
HA-oljorna i däck.
Kortfattat kom utredningen fram till att så länge man inom
EU typgodkänner bilar med giftiga däck så kan man inte
Sverige förbjuda dessa, inte heller beskatta dem.
Det skulle betraktas som ett handelshinder.
För några veckor sedan gick Miljöministern ut
i media och uppmanade folk att nu när de skall byta till
sommardäck att de tänker på att välja
miljövänliga, ja det är så dags, när den enda
fabriken som tillverkade giftfria däck är nedlagd.
Just sådana däck tillverkades i Gislaved.
Men det som borde varit en konkurrensfördel för Gislaved
däck blev bara en ökad kostnad och kanske dess fall.
Staten
Staten bidrog någon miljon för utbildning i kommunens regi
en löjlig liten summa.
Men staten tjänade på att ansenliga summor utbetalades i
form av avgångsvederlag och avtalspension, det vill säga
minskade kostnader för förtidspension och a-kassa.
Regeringen borde istället satt press på Continental
för att skapa nya arbeten.
Genom bidrag till fabriken i Portugal skapade EU en situation
som gjorde det mindre intressant att investera i Gislaved.
På grund av liberala arbetsmarknadsregler är det dessutom
mycket billigare att lägga ned en fabrik i Sverige än i
något annat EU-land.
Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen gick ut tidigt, långt innan det var klart
med nedläggningen, och deklarerade att det fanns 900 lediga jobb
och att regionen skulle klara av att ta hand om de arbetssökande.
Vart tog jobben vägen?
Det finns i regionen endast ett fåtal industrijobb enligt
arbetsförmedlingens egen hemsida, och då mestadels
uthyrningsföretag.
Man måste ifrågasätta vilka mål
arbetsförmedlingen har för sin verksamhet
Man lägger ner väldigt stor möda på att dölja
siffror istället för att hjälpa den enskilde till ett
arbete.
Kommunen
Kommunledningen deltog i en samverkansgrupp tillsammans med fack,
arbetsförmedling och Continental.
Vad krävde kommunens ledning av Continental?
Svaret är att inga krav framfördes om kompensation för
800 förlorade jobb.
Inte en enda krona för att skapa nya arbetstillfällen.
Som en följd av detta har arbetslösheten ökat
från den lägsta till den högsta i länet.
Från 400 till 1000 arbetslösa, från 2 procent till 5.
Då är alla som flyttat från kommunen och tvingats till
studier på grund av arbetslöshet oräknade.
Nu gäller utpendling istället för inpendling och
utflyttning istället för inflyttning, något som
på både på kort och lång sikt får
allvarliga konsekvenser för kommunen.
Inför kommunens budget för 2005 räknar man på ett
stort sparbeting på 25 miljoner, som kan betyda att många
arbetstillfällen kan försvinna inom kommunen.
Kommunens nya slogan är ”kan man säga det så
kan man göra det” men från kommunens sida var det tyst
mycket tyst.
Mats Lönnberg
f.d. däckarbetare och en siffra i arbetslöshetsstatistiken.
Skriv i gästboken
vad du tycker, eller kommentera artikeln här: