Insändare publicerad i Finnveden år 1989
KF säljer ut Gislaved Däck
Kooperativa Förbundets Industrigrupp (KFI) gjorde i förra
veckan ännu ett klipp. En allt snabbare utförsäljning av
industriföretag och köp av handelsföretag är KF-ledningens
strategi, och därför är det inte så underligt at man
nu säljer ett av sina guldägg, Gislaved Däck.
Gislaved Däck har genererat kapital i många herrans år,
faktiskt ända sedan man genomförde bedriften att krossa galoschmonopolet
i början av seklet. Under hela tiden har KF gett sken av att vara
en motvikt till monopolet, en socialdemokratisk tanke och rörelse.
Detta sken har man nu fullständigt kastat överbord. I sitt pressmeddelande
säger man bl.a. att denna typ av försäljning stärker
KF:s finansiella styrka och soliditet. Med andra ord säger man rakt
ut, att KF nu kramat ut vad man kan ur arbetarna på Gislaved Däck
och därför säljer till dem som är villiga att betala,
för att sedan placera detta kapital någon annanstans, i hopp
om bättre förräntning. Av konkurrenterna Pirelli, Bridgestone
och Continental blev det till sist den senare som avgick med segern. Köparen
är ett aggressivt storföretag med 12 procent av europamarknaden
(tvåa i Europa) och 8 procent av världsmarknaden (fyra i världen).
Continental ägs till stora delar av västtyska statsbanken och
olika institutioner i Västtyskland och har under senare tid köpt
upp statliga Semperit i Österrike och storföretaget General Tyres
i USA. För några år sen köpte man också Uniroyal,
Som Gislaved Däck haft ett utvecklingsavtal med. Det var i samband
med omförhandling av detta avtal som det aktuella köpet kom till
stånd. Gislaved Däck har sedan några år haft problem
att följa med i den allt snabbare utvecklingen och det allt större
sortiment på däcksbredder. Företaget köpte för
några år sedan Viking Däck i Norge, men fick en gammal
olönsam fabriksanläggning. Men samtidigt fick man också
en större marknad och möjligheter till rationaliseringsvinster.
Ett tafatt försök till fusion med finska Nokias däckavdelning
gjordes också i syfte att få hela Norden som hemmamarknad.
Facket informerades för flera månaders sedan om att ett "samgående"
kunde vara aktuellt, men medlemmarna informerades som vanligt inte med
hänvisning till tystnadsplikten. Facket kritiserar nu lite i marginalen
vad gäller informationen från företaget. men ingen kritik
riktas mot att Gislaved Däck nu blir en liten bricka i ett mycket
stort spel, där de multinationella däckstillverkarna slåss
hänsynslöst och där Gislaved Däck kan försvinna
på samma vis som Firestone i Borås och Good Year i Norrköping.
Försäljningen av Gislaved Däck. Med tusen anställda
i Gislaved, är ett slutgiltigt politiskt nederlag för den ursprungliga
socialdemokratiska kooperativa tanken. Denna hade en gång i tiden
devisen: "Vi har aldrig sålt ett företag, vi har aldrig permitterat
någon". Men nu har man alltså slutligen sålt ut den sista
lilla tillstymmelsen till kooperativ ideologi genom att sälja ut ytterligare
en produktionsenhet, denna gång till det internationella monopolkapitalet.
Idag är Gislaved Däck en förhållandevis modern fabriksanläggning.
Men om några år kan situationen vara helt annorlunda. Och då
framstår kanske Gislaved Däck som den lilla flugskit på
Continentals karta som man med ett enkelt förfarande i utlandet raderar
ut.
Mats Lönnberg
Gislaved Däck |
Insändare publicerad i Finnveden 18/2 -1994
Vad görs för att rädda utvecklingen
i Gislaved
Nu är det nya turer i turbulensen kring Gislaved däck. Återigen
får man läsa om det i VN medan den direkta informationen till
de anställda nonchalant kommer i andra hand. VD:n för Gislaved
däck kunde presentera uppgiften om att VD:n för Continental Norden,
Rurik Soko, skulle få sluta, utan vidare förklaring. Denne VD
har fått sluta två gånger vid det här laget. En
prestation i sig. Denna gång säkert med miljonbelopp på
fickan. Men vad värre är, så presenterar VD:n Ahlqvist
att arbetet med utvecklingen skall koncentreras till Tyskland och detta
med stora delstatliga subventioner. I Gislaved berörs c:a 20 personer
direkt. Men detta är väl inte så allvarligt, kanske någon
tycker. Gislaved Däck har ju redan gjort sig av med ett hundratal
arbetare, utslagningen har ökats genom förtidspensionering av
folk, arbetstiden har förlängts, betalda raster har tagits bort,
ackord har försämrats så att färre arbetare gör
mer jobb för sämre betalning samtidigt som tidigare arbetskamrater
nu går arbetslösa med urusel a-kassa. Exploateringen har ökat
och detta är mycket allvarligt. Men nu går man ytterligare ett
steg. Kommer vår utvecklingsavdelning att läggas ner så
kommer den faktiska kompetensen på Gislaved Däck i allmänhet
och dubbvinterdäck i synnerhet att försvinna. Detta kommer att
reducera däckfabriken till att enbart bli en produktionsenhet, lätt
att flytta eller läggas ner på sikt. Mot bakgrund av detta kan
man verkligen fråga sig om den planerade förändringen gagnar
oss här i Gislaved. Om detta som vissa kallar utveckling egentligen
är början till avveckling. Detta föranleder mig att ställa
följande frågor: Har VD:n Ahlqvist försökt att påverka
Continental att behålla utvecklingsavdelningen här i Gislaved
eller gör han bara som han blir tillsagd att göra? Har fackstyrelsen
överhuvudtaget någon åsikt i frågan? Det gäller
ju vår framtid och hittills har tystnaden från den fackliga
ledningens sida varit öronbedövande. Har Gislaveds kommuns högste
företrädare, kommunalråden Johansson och Sahlin informerat
sig om läget på Gislaved Däck (ortens största industri)
och vad det betyder för Gislaveds kommun? Som jag ser det, så
har vi två val. Antingen accepterar man stillatigande det faktum
att kapitalet ges rätt att härja fritt med följd att Gislaved
Däck behandlas som en vante man kan slänga hit och dit, eller
också måste vi börja organisera oss för att kräva
jobben kvar. Eller frågan ställd på ett annat sätt:
Skall en styrelse för Continental i Hannover helt fritt få lov
att härja här i Gislaved med vår rätt till framtida
utkomstmöjligheter? Är det inte dags att sätta klackarna
i marken?
Mats Lönnberg
Gummiarbetare och
kommunfullmäktigesuppleant för KPMLr |