Insändare publicerad i Finnveden år 1989

KF säljer ut Gislaved Däck
Kooperativa Förbundets Industrigrupp (KFI) gjorde i förra veckan ännu ett klipp. En allt snabbare utförsäljning av industriföretag och köp av handelsföretag är KF-ledningens strategi, och därför är det inte så underligt at man nu säljer ett av sina guldägg, Gislaved Däck.
Gislaved Däck har genererat kapital i många herrans år, faktiskt ända sedan man genomförde bedriften att krossa galoschmonopolet i början av seklet. Under hela tiden har KF gett sken av att vara en motvikt till monopolet, en socialdemokratisk tanke och rörelse. Detta sken har man nu fullständigt kastat överbord. I sitt pressmeddelande säger man bl.a. att denna typ av försäljning stärker KF:s finansiella styrka och soliditet. Med andra ord säger man rakt ut, att KF nu kramat ut vad man kan ur arbetarna på Gislaved Däck och därför säljer till dem som är villiga att betala, för att sedan placera detta kapital någon annanstans, i hopp om bättre förräntning. Av konkurrenterna Pirelli, Bridgestone och Continental blev det till sist den senare som avgick med segern. Köparen är ett aggressivt storföretag med 12 procent av europamarknaden (tvåa i Europa) och 8 procent av världsmarknaden (fyra i världen). Continental ägs till stora delar av västtyska statsbanken och olika institutioner i Västtyskland och har under senare tid köpt upp statliga Semperit i Österrike och storföretaget General Tyres i USA. För några år sen köpte man också Uniroyal, Som Gislaved Däck haft ett utvecklingsavtal med. Det var i samband med omförhandling av detta avtal som det aktuella köpet kom till stånd. Gislaved Däck har sedan några år haft problem att följa med i den allt snabbare utvecklingen och det allt större sortiment på däcksbredder. Företaget köpte för några år sedan Viking Däck i Norge, men fick en gammal olönsam fabriksanläggning. Men samtidigt fick man också en större marknad och möjligheter till rationaliseringsvinster. Ett tafatt försök till fusion med finska Nokias däckavdelning gjordes också i syfte att få hela Norden som hemmamarknad. Facket informerades för flera månaders sedan om att ett "samgående" kunde vara aktuellt, men medlemmarna informerades som vanligt inte med hänvisning till tystnadsplikten. Facket kritiserar nu lite i marginalen vad gäller informationen från företaget. men ingen kritik riktas mot att Gislaved Däck nu blir en liten bricka i ett mycket stort spel, där de multinationella däckstillverkarna slåss hänsynslöst och där Gislaved Däck kan försvinna på samma vis som Firestone i Borås och Good Year i Norrköping. Försäljningen av Gislaved Däck. Med tusen anställda i Gislaved, är ett slutgiltigt politiskt nederlag för den ursprungliga socialdemokratiska kooperativa tanken. Denna hade en gång i tiden devisen: "Vi har aldrig sålt ett företag, vi har aldrig permitterat någon". Men nu har man alltså slutligen sålt ut den sista lilla tillstymmelsen till kooperativ ideologi genom att sälja ut ytterligare en produktionsenhet, denna gång till det internationella monopolkapitalet. Idag är Gislaved Däck en förhållandevis modern fabriksanläggning. Men om några år kan situationen vara helt annorlunda. Och då framstår kanske Gislaved Däck som den lilla flugskit på Continentals karta som man med ett enkelt förfarande i utlandet raderar ut. 

Mats Lönnberg
Gislaved Däck



 
Insändare publicerad i Finnveden 18/2 -1994

Vad görs för att rädda utvecklingen i Gislaved
Nu är det nya turer i turbulensen kring Gislaved däck. Återigen får man läsa om det i VN medan den direkta informationen till de anställda nonchalant kommer i andra hand. VD:n för Gislaved däck kunde presentera uppgiften om att VD:n för Continental Norden, Rurik Soko, skulle få sluta, utan vidare förklaring. Denne VD har fått sluta två gånger vid det här laget. En prestation i sig. Denna gång säkert med miljonbelopp på fickan. Men vad värre är, så presenterar VD:n Ahlqvist att arbetet med utvecklingen skall koncentreras till Tyskland och detta med stora delstatliga subventioner. I Gislaved berörs c:a 20 personer direkt. Men detta är väl inte så allvarligt, kanske någon tycker. Gislaved Däck har ju redan gjort sig av med ett hundratal arbetare, utslagningen har ökats genom förtidspensionering av folk, arbetstiden har förlängts, betalda raster har tagits bort, ackord har försämrats så att färre arbetare gör mer jobb för sämre betalning samtidigt som tidigare arbetskamrater nu går arbetslösa med urusel a-kassa. Exploateringen har ökat och detta är mycket allvarligt. Men nu går man ytterligare ett steg. Kommer vår utvecklingsavdelning att läggas ner så kommer den faktiska kompetensen på Gislaved Däck i allmänhet och dubbvinterdäck i synnerhet att försvinna. Detta kommer att reducera däckfabriken till att enbart bli en produktionsenhet, lätt att flytta eller läggas ner på sikt. Mot bakgrund av detta kan man verkligen fråga sig om den planerade förändringen gagnar oss här i Gislaved. Om detta som vissa kallar utveckling egentligen är början till avveckling. Detta föranleder mig att ställa följande frågor: Har VD:n Ahlqvist försökt att påverka Continental att behålla utvecklingsavdelningen här i Gislaved eller gör han bara som han blir tillsagd att göra? Har fackstyrelsen överhuvudtaget någon åsikt i frågan? Det gäller ju vår framtid och hittills har tystnaden från den fackliga ledningens sida varit öronbedövande. Har Gislaveds kommuns högste företrädare, kommunalråden Johansson och Sahlin informerat sig om läget på Gislaved Däck (ortens största industri) och vad det betyder för Gislaveds kommun? Som jag ser det, så har vi två val. Antingen accepterar man stillatigande det faktum att kapitalet ges rätt att härja fritt med följd att Gislaved Däck behandlas som en vante man kan slänga hit och dit, eller också måste vi börja organisera oss för att kräva jobben kvar. Eller frågan ställd på ett annat sätt: Skall en styrelse för Continental i Hannover helt fritt få lov att härja här i Gislaved med vår rätt till framtida utkomstmöjligheter? Är det inte dags att sätta klackarna i marken?

Mats Lönnberg
Gummiarbetare och
kommunfullmäktigesuppleant för KPMLr


Skriv i gästboken   vad du tycker, eller kommentera artikeln här:

Ditt namn: 
Din e-post: