"Nu måste Rosengren agera"
Näringsminister Björn Rosengren går i Expressen måndag
7 januari till hårt angrepp mot Continentals tyska ledning för
att de plundrat och beslutat stänga däckfabriken i Svenska Gislaved.
"Varför fick inte Gislaved behålla de stora vinsterna under 1990-talet till satsningar", frågar näringsministern och svarar själv att han fått "intrycket att Continental av andra skäl än strikt företagsekonomiska redan tidigt bestämt sig för att inte ha kvar produktionen i Gislaved." Driv produktionen vidare
Proletären har fått en kommentar från gummiarbetare Erik Andersson, KPML(r):are, sedan 1970 anställd på Gislaved Däck och verksam som fritidspolitiker i Gislaveds kommunstyrelse - Det är en stor framgång för oss arbetare att Björn Rosengren tar upp frågan och tvingas medge att det är tysk politik som styrt beslutet om nedläggning, säger en glad och kamplysten Erik Andersson i telefon. Bryt med EU-politiken
Vad bör Rosengren då göra?
- Sveriges regering måste bryta med den antinationella EU-politiken som stadgar att nationella politiska krav inte får hindra kapitalets frihet. Det måste bli följden när Rosengren medger vad vi i KPML(r) hävdat från början, att beslutet grundas på tysk inrikespolitik. Nu klarnar den bilden. Tysk diskussion
- Vi arbetare trodde då att det var Sveriges regering som dryftade frågorna, men det var uppenbarligen en tysk diskussion. Vad blir din slutsats av detta klarläggande?
- I detta sammanhang vill jag säga hur viktigt det var att Gislavedsfabrikens arbetare på de fackliga informationsträffarna antog resolutionen som direkt riktade sig till Björn Rosengren och regeringen med krav på agera. Nu när Rosengren erkänt att nedläggningen är en politisk fråga, då måste han också agera politiskt och tvinga fram fortsatt drift. Lars Rothelius
|