Många på KPML(r):s protestmöte Staten måste garantera produktionen Minst 215 Gislavedsbor trotsade i lördags snålblåsten
och slöt upp på KPML(r):s protestmöte mot nedläggningen
på gågatan utanför Konsum. Många fler passerade,
stannade till och lyssnade på något tal.
Nu gäller det för oss arbetare och tjänstemän att slåss för våra jobb. Att inte stillatigande se hur en grupp direktörer i Tyskland slaktar vår svenska däckindustri för kortsiktiga vinsters skull. Mats Lönnberg slog tillbaka påståendena om att däckfabriken går dåligt. Tvärtom har stora summor förts över från Gislaved till direktörernas kassakistor i Hannover. För några år sedan sände man till exempel ett så kallat koncernbidrag på 235 miljoner kronor. Det är att anse som rena plundringen av tillgångarna i Gislaved, sade Mats Lönnberg. Erik Andersson, också gummiarbetare och KPML(r):are i kommunstyrelsen höll huvudtalet. Han tog inledningsvis upp det faktum att hälften av produktionen ska flyttas till Tyskland, som har betydligt högre löneläge än Sverige. Hur Gislaveds arbetare håller på att offras i ett inrikespolitiskt spel i Tyskland när Continetal lägger produktion av sommardäck i Östeuropa. Folk i Tyskland skulle bli arbetslösa. Eftersom Continental och tyska myndigheter vet att det alltid möts av protester när folk blir arbetslösa där, valde de istället att tillskansa sig produktionen av våra välrenommerade vinterdäck märkta Gislaved. Mest uppehöll sig Erik Andersson vid det politiska kravet att staten måste ta sitt ansvar och garantera produktionen. Perspektivet måste vidgas utöver de företagsekonomiska kalkylerna till frågorna: Vad är bra för Sverige? Vad är bra för arbetarklassen? Det finns en lösning för Gislaved. Om företagen och deras ägare inte anser det lönsamt nog att driva verksamhet i Sverige, så måste produktionen upprätthållas i statlig regi. Många säger att staten idag vänder ryggen åt industrin, att det inte går att få stöd från näringsministern, men Erik Andersson menade att det rena rama skitsnacket. Staten går visst in och stöttar industrin. Se på det enorma statliga engagemanget för att hjälpa Wallenberg att sälja sin JAS-plan. Varför är inte Björn Rosengren här? sade Curt Vang, också han en av KPML(r):s fullmäktigeledamöter, i det avslutande talet. Han angrep de samhälleliga och social konsekvenserna av att ställa nästa 800 personer utan arbete. Näringsministern och regeringen anklagades för passivitet: Vi kräver att Rosengren ska ner till oss. Han ska visa att han sätter press på Continental för fortsatt drift. Om det inte lyckas kräver vi att regeringen ordnar ett statligt övertagande och fortsätter driften. Lars Rothelius
|