Fackets uppgörelse ett svek
Förra veckan avslutades MBL-förhandlingarna mellan Däckklubben
i Gislaved och Continental. Klubbens styrelse valde att under uppgörelsen
utan att fråga de närmare 700 medlemmarna. Uppgörelsen
innebär att däckklubben gått företaget till mötes
med flexibla turordningsregler mot att Continental skjuter till 180 miljoner
kronor i vad företaget kallat "en social plan". Trots koncernchefen
Manfred Wennemers omskrivna sociala plan så ställs många
arbetare, yngre och invandrare mest, i praktiken helt utan ekonomisk ersättning.
På ett turbulent fackmöte i fredags då styrelsen presenterade
det redan underskrivna avtalet visade det sig att många arbetare
knappast får någonting i avgångsvederlag, medan andra,
särskilt de över 58 år som får avtalspension, har
fått en hygglig uppgörelse. Fackstyrelsen lyckades inte lugna
de uppretade medlemmarna och då avbröt ordförande Kaarle
Heino mötet.
Facktaruta:
Avtalet på Gislaved däck i korthet 50 personer får
fortsatt anställning med dubbning, fälgning och på lagret.
Ytterligare 50 erbjuds sådana jobb men bara året ut. Avtalspension
till alla över 58 år. Övriga får avgångsvederlag
efter anställningstid och ålder:
- Mindre än tre års anställning ger en månadslön.
- Tre till sju år ger två månadslöner.
- Sju till nio år ger tre månadslöner.
- Tio till 14 år ger fyra månadslöner.
- 15 till 19 år ger fem månadslöner.
- 20 till 24 år ger sex månadslöner.
- Över 24 år ger sju månadslöner.
- De som är mellan 50 och 54 år får en månadslön
i åldersbonus.
- De som är över 54 år får två månadslöner
i åldersbonus. Dessutom två miljoner vardera till riktade studieinsatser
och till personer med särskilda behov.
"Gemensam kamp för ersättningsjobb"
Erik Andersson, däckarbetare och fullmäktigeledamot KPML(r).
0 Hur är läget för er kamp efter fackets uppgörelse?
- Uppgörelsen har splittrat oss genom det skilda utfallet för
olika grupper av arbetare. De äldre med lång anställning
får hyfsade pengar, särskilt gäller det de över 58
år som får en bra avtalspension.
- Däremot drabbas de arbetare som står i den direkta produktionen,
de med de tyngsta jobben, där personalomsättningen av förklarliga
skäl är hög. Det handlar främst om invandrare, och
för dem är avtalet ett hån.Där a-kassan inte går
in förän avtalspengarna är använda.
0 Var valet påskrivet och klart innan det presenterades för
medlemmarna?
- Ja.
0 Hur kan klubben agera på detta sätt?
- Vi KPML(r): are har förgäves försökt få
klubbstyrelsen att hålla medlemsmöte för att diskutera
strategiskt hur pengarna, de 180 miljonerna, skulle fördelas. Fackstyrelsen
sade nej och mörkade en hel del. Samtidigt utlovade de muntligt en
hel del pengar, löften som de inte hade teckning för.
0 Fackmötet i fredags slutade i kaos?
- Medlemsmötet var ett informationsmöte och stämningen
var så upprörd att fackordförande ansåg sig tvungen
att avbryta mötet. Därefter har produktionen fallit ytterligare.
Många som hade en gnutta arbetslust därför att de trodde
på rejäla avgångsvederlag har nu tappat arbetslusten.
0 Vad händer nu?
- Samtidigt pågår förberedelserna för en stockholmsresa
fredag 26 april, en demonstration för kraven: Rätt till arbete
- För social rättvisa.
0 Vad händer då?
- Vi ska kollektivt uppvakt Björn Rosengren med krav på
ersättningsjobb.
- KPML(r):s anser att när kollektivet är splittrat på
frågan om avgångsvederlag så är det oerhört
viktigt att vi samlas kring kravet på ersättningsjobb till Gislaved.
0 Vem organiserar stockholmsresan?
- Det är däckklubben som inbjuder arbetare, tjänstemän,
före detta arbetare i och allmänheten i Gislaved. Frågan
om ersättningsjobb berör hela kommunen. Vi i KPML(r) anser att
den är oerhört viktig.
0 Var står socialdemokraterna?
- Det vet vi inte. Tidigare har de bekämpat tanken på att
resa till Stockholm och ställa krav på regering och riksdag.
De tvingades vända efter Messings provokativa uttalande att regeringen
inte kan göra någonting för att skaffa ersättningsjobb.
Det upprörde en del facksossar här i Gislaved som nu är
överens om vikten att sätta press på regeringen.
0 Vad anser du om uppgörelsen mellan klubben och Continental.
- Vi i KPML(r) stöder helt de som drabbats och nu är oerhört
förbannade och besvikna. Uppgörelsen är ett svek. Samtidigt
måste vi vara klara över att orsaken till att Continental över
huvud taget betalade ut några pengar till avgångsvederlag är
däckarbetarnas kollektiva styrka. Om 700 personer hade kickats samtidigt
från en mängd av Gislaveds småföretag så hade
ingen enda av dem fått ett enda öre.
- En sista reflektion. Nu betalar Continental 180 miljoner kronor för
att folk ska sluta bygga däck. Samtidigt har Continental hindrat den
svenske kapitalisten Kjell Nilsson från att ta över produktionen,
han får inga däckformar. Det tar mellan ett halvår och
ett år att få fram nya formar. Då är det bestickande
att de 180 miljonerna motsvarar nio månadslöner för hela
arbetsstyrkan på Gislaved Däck.Continentals 180 miljoner hade
faktiskt räckt för att behålla arbetsstyrkan intakt och
därefter kunna fortsätta driften.
LARS ROTHELIUS
Proletären nr.16 2002 |