Fackets uppgörelse ett svek

Förra veckan avslutades MBL-förhandlingarna mellan Däckklubben i Gislaved och Continental. Klubbens styrelse valde att under uppgörelsen utan att fråga de närmare 700 medlemmarna. Uppgörelsen innebär att däckklubben gått företaget till mötes med flexibla turordningsregler mot att Continental skjuter till 180 miljoner kronor i vad företaget kallat "en social plan". Trots koncernchefen Manfred Wennemers omskrivna sociala plan så ställs många arbetare, yngre och invandrare mest, i praktiken helt utan ekonomisk ersättning. På ett turbulent fackmöte i fredags då styrelsen presenterade det redan underskrivna avtalet visade det sig att många arbetare knappast får någonting i avgångsvederlag, medan andra, särskilt de över 58 år som får avtalspension, har fått en hygglig uppgörelse. Fackstyrelsen lyckades inte lugna de uppretade medlemmarna och då avbröt ordförande Kaarle Heino mötet.

Facktaruta:
Avtalet på Gislaved däck i korthet 50 personer får fortsatt anställning med dubbning, fälgning och på lagret. Ytterligare 50 erbjuds sådana jobb men bara året ut. Avtalspension till alla över 58 år. Övriga får avgångsvederlag efter anställningstid och ålder:
- Mindre än tre års anställning ger en månadslön.
- Tre till sju år ger två månadslöner.
- Sju till nio år ger tre månadslöner.
- Tio till 14 år ger fyra månadslöner.
- 15 till 19 år ger fem månadslöner.
- 20 till 24 år ger sex månadslöner.
- Över 24 år ger sju månadslöner.
- De som är mellan 50 och 54 år får en månadslön i åldersbonus.
- De som är över 54 år får två månadslöner i åldersbonus. Dessutom två miljoner vardera till riktade studieinsatser och till personer med särskilda behov.

"Gemensam kamp för ersättningsjobb"
Erik Andersson, däckarbetare och fullmäktigeledamot KPML(r).
0 Hur är läget för er kamp efter fackets uppgörelse?
- Uppgörelsen har splittrat oss genom det skilda utfallet för olika grupper av arbetare. De äldre med lång anställning får hyfsade pengar, särskilt gäller det de över 58 år som får en bra avtalspension.
- Däremot drabbas de arbetare som står i den direkta produktionen, de med de tyngsta jobben, där personalomsättningen av förklarliga skäl är hög. Det handlar främst om invandrare, och för dem är avtalet ett hån.Där a-kassan inte går in förän avtalspengarna är använda.
0 Var valet påskrivet och klart innan det presenterades för medlemmarna?
- Ja.
0 Hur kan klubben agera på detta sätt?
- Vi KPML(r): are har förgäves försökt få klubbstyrelsen att hålla medlemsmöte för att diskutera strategiskt hur pengarna, de 180 miljonerna, skulle fördelas. Fackstyrelsen sade nej och mörkade en hel del. Samtidigt utlovade de muntligt en hel del pengar, löften som de inte hade teckning för.
0 Fackmötet i fredags slutade i kaos?
- Medlemsmötet var ett informationsmöte och stämningen var så upprörd att fackordförande ansåg sig tvungen att avbryta mötet. Därefter har produktionen fallit ytterligare. Många som hade en gnutta arbetslust därför att de trodde på rejäla avgångsvederlag har nu tappat arbetslusten.
0 Vad händer nu?
- Samtidigt pågår förberedelserna för en stockholmsresa fredag 26 april, en demonstration för kraven: Rätt till arbete - För social rättvisa.
0 Vad händer då?
- Vi ska kollektivt uppvakt Björn Rosengren med krav på ersättningsjobb.
- KPML(r):s anser att när kollektivet är splittrat på frågan om  avgångsvederlag så är det oerhört viktigt att vi samlas kring kravet på ersättningsjobb till Gislaved.
0 Vem organiserar stockholmsresan?
- Det är däckklubben som inbjuder arbetare, tjänstemän, före detta arbetare i och allmänheten i Gislaved. Frågan om ersättningsjobb berör hela kommunen. Vi i KPML(r) anser att den är oerhört viktig.
0 Var står socialdemokraterna?
- Det vet vi inte. Tidigare har de bekämpat tanken på att resa till Stockholm och ställa krav på regering och riksdag. De tvingades vända efter Messings provokativa uttalande att regeringen inte kan göra någonting för att skaffa ersättningsjobb. Det upprörde en del facksossar här i Gislaved som nu är överens om vikten att sätta press på regeringen.
0 Vad anser du om uppgörelsen mellan klubben och Continental.
- Vi i KPML(r) stöder helt de som drabbats och nu är oerhört förbannade och besvikna. Uppgörelsen är ett svek. Samtidigt måste vi vara klara över att orsaken till att Continental över huvud taget betalade ut några pengar till avgångsvederlag är däckarbetarnas kollektiva styrka. Om 700 personer hade kickats samtidigt från en mängd av Gislaveds småföretag så hade ingen enda av dem fått ett enda  öre.
- En sista reflektion. Nu betalar Continental 180 miljoner kronor för att folk ska sluta bygga däck. Samtidigt har Continental hindrat den svenske kapitalisten Kjell Nilsson från att ta över produktionen, han får inga däckformar. Det tar mellan ett halvår och ett år att få fram nya formar. Då är det bestickande att de 180 miljonerna motsvarar nio månadslöner för hela arbetsstyrkan på Gislaved Däck.Continentals 180 miljoner hade faktiskt räckt för att behålla arbetsstyrkan intakt och därefter kunna fortsätta driften.

LARS ROTHELIUS
Proletären nr.16 2002