Vad hände sen efter Continentals nedläggelse?
Vad betyder det när ortens största industri stänger
fabriksporten? Hur drabbas de avskedade, hur drabbas orten? En kulen oktoberdag
trotsade vi regnskurarna och for till småländska Gislaved för
att söka svaren. Två år har gått sedan nästan
800 förlorade jobbet 2002 när multinationella Continental stängde
däckfabriken och med EU-bidrag flyttade jobben till Portugal och Tyskland.
- Jag har haft en otrolig tur som fått ett nytt jobb, säger
förre
däckbyggaren Kerstin Elg. I över tjugo år cyklade hon oavsett
väder till jobbet på Conti i Gislaved, nu måste hon trampa
ytterligare femton minuter till grannorten Anderstorp. Så har arbetsdagen
blivit en halv timme längre och lönen lägre - men till skillnad
från många forna arbetskamrater har Kerstin Elg ett jobb. En
av dem är förre truckföraren på Continental Kjell Blomqvist.
Trots att han 31 år efter avslutad grundskola åter satte sig
på skolbänken har han inte något fast jobb. Tre terminers
studier och en undersköterskeexamen ger bara strötimmar som personlig
assistent. Hans personliga satsning på vårdutbildning har hittills
mest givit ökade utgifter i form av studielån. Lön och a-kassa
räcker inte långt, och sakta men säkert tickar a-kassedagarna
bort. Kommunen gränsar till Gnosjö, ligger i det bälte i
Småland där små och medelstora företag dominerar den
lokala arbetsmarknaden. Med betydligt lägre arbetslöshet än
övriga landet, lägre än i storstädernas tillväxtregioner.
Här fanns det jobb att söka även under 1990-talets massarbetslöshet.
Efter stängningen av gummifabriken har jobbsituationen radikalt förändrats
i Gislaveds kommun.
- Myndigheterna sade att det alltid skulle finnas jobb i vården, säger
Kjell Blomqvist. Men senast idag var jag på arbetsförmedlingen
och det finns inte ett enda vårdarbete att söka här i Gislaved.
En gråkall december kväll för snart tre år sedan
gick ett långt fackeltåg genom småländska Gislaved.
Över två tusen invånare samlades på den stora parkeringsplatsen
utanför ortens moderna, välrenomerade, lönsamma däckfabrik.
De demonstrerade genom samhället mot Conti-direktörernas nedläggningsbeslut,
krävde av myndigheter och kapitalister att fabriken skulle räddas.
Men hos kvällens talare, Industrifackets ordförande Leif Ohlsson,
LO:s avtalssekreterare Håkan Meijer, kommunalrådet (s) Agne
Sahlin och SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz, märktes föga
av demonstranternas kampvilja. Istället talades om Gnosjöandan,
om vikten av utbildning, om satsningar på nya jobb. Under den utdragna
nedläggningsprocessen gjordes försök från golvet att
samla arbetarna till egna protestaktioner i Gislaved och Stockholm. Men
de centrala fackföreningarna och politikerna visade de sin totala ovilja
att ens försöka rädda fabriken. Längst gick AMS-chefen
Anders L Johansson och tidningen Expressens ledarsida som våren- sommaren
2002 var för sig hävdade att det är bra för Gislaved
att Continental lägger ner fabriken. Så skulle "Den svåra
arbetskraftsbristen i regionen" kunna räddas när nedläggningen
av däckfabriken "frigör mycket kunnig arbetskraft".
Nyliberalerna på Expressen gick så långt som att hävda
att fabriksslakten "leder till högre löner, bättre jobb
och större nationellt välstånd". Ledarrubriken 5 juli
2002 löd: "Nedläggningen på Continental är bra
för Gioslaved".
I KPML(r):s partilokal ett stenkast från det torget träffar
vi de tidigare däckarbetarna Erik Andersson och Mats Lönnberg,
två av partiets tre representanter i Gislaveds kommunfullmäktige.
Alla de forna däckarbetare vi träffar med denna eftermiddag
är medlemmar i KPML(r), samtliga har också en eller fler familjemedlemmar
i tidigare generationer som jobbat på Gislaveds gummifabrik.
- Före Continentals nedläggning hade vi den lägsta arbetslösheten
i Jönköpings län, nu har Gislaved utan tvekan den högsta
bland tretton kommuner, berättar Erik Andersson med över trettio
anställningsår på gummifabriken.
- I juni 2002, innan fabriken stängdes, var det 370 öppet arbetslösa
i Gislaved. I augusti i år var den siffran otroliga 742. Men de
siffrorna säger inte allt. Många, många av de forna arbetarna
på Conti har flyttat från kommunen, och hur många som
studerar finns det inga siffror på.
- Det finns också en utträngningseffekt som påverkar människor
som aldrig har haft något med Conti att göra, förklarar
Erik Andersson. Som så många andra välutbildade däckarbetare
har Mats fått jobb på annan ort. Det betyder i sin tur att någon
annan inte får det jobbet. Utträngningen drabbar de svagaste
på arbetsmarknaden, lågutbildade, arbetsskadade, handikappade,
kvinnor, invandrare, ungdomar. Alla vi talar med berättar liknande
historier om hur visstidsanställda eller folk med provanställning
fått gå till förmån för välkvalificerade
före detta Contianställda. Å andra sidan har många
däckarbetare tvingats ta mindre kvalificerade jobb, de tvingas pendla,
de får sämre lön.
- Det är bara företagen som tjänar på detta. Vi kan
också se hur lönenivån snabbt har sjunkit i takt med
att utbudet av arbetskraft har ökat, berättar Erik Andersson.
- Långsiktigt är nedläggningen mycket allvarlig. Som
en sockerbit drar till sig flugor, drar ett stort företag till sig
kompetent arbetskraft. Det är på grund av storindustrin som
vårt kommunistiska parti är så starkt här, säger
Mats Lönnberg, i många år Industriklubbens huvudskyddsombud.
- När vi jobbade på fabriken märkte vi att det fanns andra
värderingar i Gislaved. I småorter ute i kommunen var
klassmedvetandet mycket litet. Också den tidigare arbetarinvandringen
till fabriken av jugoslaver, greker, finnar, chilenare har radikaliserat
orten. Då försvann den inskränkta bruksandan. Det går
nog inte att övervärdera betydelsen av att Gislaveds tätort
sedan 1893, i över hundra år, begåvats med en storindustri.
På tjugotalet köpte KF, Kooperativa förbundet, fabriken
och drev den i 65 år. 1927 fanns ett uttalat mål med köpet,
"att bekämpa galoschmonopolet", att sprida ägandet av
för landet viktiga fabriksgrenar, i detta fallet landets gummiindustri. Denna uttalade politiska
tanke att öka konkurrensen men också att
säkra jobb och folkförsörjning, ledde till att KF köpte
ledande företag i en rad branscher livsmedelsindustri, konfektion-
skofabriker, verkstadsindustrier, Lumalampan och Gustavsbergs porslinsfabrik
är några exempel. Kooperationen var så framgångsrik
att däckfabriken i Gislaved slutligen blev landets enda, världsledande
i vinterdäck och världsunik som först med miljövänliga
däck. Men trots framgångarna gav kooperationen, i det sena 1980-talets
nyliberala tidsålder, upp alla tankar på att bekämpa de
kapitalistiska monopolen inom tillverkningsindustrin. Socialdemokraterna
i Kooperativa Förbundets ledning sålde samtliga fabriker, så
satt förre näringsministern Björn Rosengren i KF:s styrelse
som representant för TCO, när Gislavedsfabriken avvecklades. Continental
tog över 1992.
- Med däckfabriken förlorade vi tryggheten. Där kunde
man alltid få jobb, både unga och äldre. Efter nedläggningen
har fler arbetsplatser flyttat utomlands. Min granne jobbade på
New Well i Anderstorp,gjorde gardinstänger. Nu har de flyttat till
Balticum Vi möter Kerstin Elg utanför hennes nya arbetsplats
Golvabia i Anderstorp. Efter 22 år som däckbyggare lyckades
hon få ett annat fabriksarbete, nu är hon är lackförare,
sköter linan som lackar företagets trägolv.
- Jag sökte jobb på jobb. Då för två år
sedan fanns det en del jobb att söka. Men antingen fick man inga
svar eller så blev det nej utan intervju. Till slut så klättrade
jag på väggen. Jag som har jobbat hela livet höll å
at bli tokig utan sysselsättning. Till slut sökte jag ett vik
på Golvabia och hade tur att får jobbet som sedan blivit fast.
Men Kerstin Elg var tvungen att gå ner rejält i lön. Hennes
a-kassa på 15750 var nästan tusenlappen mer än vad företaget
vill erbjuda.
- Jag begärde minst som a-kassan och det fick jag. Idag har jag ett
mer avancerat jobb och lönen är 18175 kronor i månaden,
en tusenlapp mindre än på Continental. Glädjen över
det egna nya jobbet grumsas av vetskapen att så många
andra går utan arbete. Hon frågar sig om inte Continentals
direktörer redan vid köpet av Gislaved 1992 hade klart för
sig att de bara skulle driva fabriken i tio år. Att planen var att
lägga beslag på kunnande och teknik och samtidigt döda
en allvarlig konkurrent. Kommunalrådet Sahlin (s) var en av talarna
på demonstrationen i december 2001. Då var det var stora ord
från talarna. Men Kerstin Elg ser det mest som en del i ett politiskt
spel.
- Det här ska vi ordna sade Arne Sahlin för tre år sedan
och idag säger han att det har gått bra.
- Vi var 780 när däckfabriken lades ner, men när kvällsskiftet
stängdes året innan var vi 900. De som fortfarande står
utan jobb kan räknas i hundratal. Särskilt om de har tidigare
arbetsskador, "fel" ålder eller "fel" nationalitet.
Det finns många, många personliga tragedier bakom de här
sifforna men det ser inte Agne Sahlin.
Mats Lönnberg företräder också KPML(r) i socialnämnden.
Från den horisonten ser han hur ungdomen drabbas när de inte
kommer in på arbetsmarknaden. På de två år som
gått sedan fabriken stängdes har undomsarbetslösheten
ökat från 4,7 till 8,2 procent. 150 öppet arbetslösa
ungdomar är mycket i en liten ort som Gislaved. Samtidigt så
vill majoriteten i barn- och utbildningsnämnden lägga ner fritidsgårdarna
på Trasten och Henja i Gislaved. Protesterna har inte låtit
vänta på sig. "Lägg inte ner fritidsgårdar"
skriker rubriken i lokaltidningen Värnamo Nyheter samma dag som vi
besöker kommunen. Det är en grupp skolsköterskor, kuratorer,
fältsekreterare, lärare, ungdomshandläggare som skriftligen
protesterar till politikerna. Gruppen visar att det finns behov av kraftfulla,
insatser för ungdomarna i dessa områden. Tillgången på
alkohol och narkotika ökar. Det finns ökande motsättningar
mellan olika social och etniska grupper. Man pekar också på
ökande aktivitet från främlingsfientliga grupper riktade
till ungdomen, på ett oroande stort antal allvarliga brott där
ungdomar varit inblandade, om skadegörelse om social oro.
- Gårdarna ska stängas av rent ekonomiska skäl. Utbildningsnämnden
skiter i att andra delar av den kommunala förvaltningen får
ta konsekvenserna, säger Kari Soininen, fältassistent och en
av de protesterande. Istället blir det vi inom socialnämndens
område som får ta kostnaden när ungdomarna drabbas.
- Man lyssnar inte på ungdomen idag. Det skapar ett politikerförakt,
men för det de har sig själva att skylla. Jag jobbar med ungdomarna
på fältet. På individnivå och på strukturell
nivå. Därför hade det varit tjänstefel om jag inte
hade protesterat mot stängningen av fritidsgårdarna, säger
Kari Soininen som är medlem i KPML(r). På Henjaområdet
som ligger i utkanten av samhället är fritidsgården det
enda stället dit ungdomen kan gå. Det är också enda
möjligheten till fungerande uppsökande verksamhet, där fältassistenterna
kan hålla koll på vad som händer i ungdomsgrupperna.
- Utan gården är det en stor risk att ungdomar på glid
lämnas vind för våg, att ingen i tid upptäcker vad
som är på gång. Utifrån mitt yrke är fritidsgårdsledarna
ett av de viktigaste kuggarna i verksamheten, avslutar Kari Soininen.
Efter grundskolan har Kjell Blomqvist arbetat. På en saneringsfirma
i Malmö, med rengöringsjobb på Forsmarks kärnkraftverk.
Åter på hemorten gick han i den äldre generationens fotspår
in på däckfabriken.
- Jag hade det bra, körde truck och reparerade däck, men dom
som stod vid maskinerna hade det tuffare. Det skulle hela tiden produceras
mer och mer. I "exakt tretton år och sju månader"
var Kjell Blomqvist anställd på däckfabriken. Han minns
beskedet om nedläggning:
- Det blev så tomt på något sätt. Vi visste att
fabriken gick med vinst. Jag såg desperationen hos arbetskamrater,
hur vuxna människor grät.
- Då var jag 47 år och måste börja fundera på
framtiden. Jag tänkte att det är kört inom fabriksjobb.
Så var Kjell Blomqvist en av många däckarbetare som gick
till skolan på öppet hus där olika utbildningar presenterades.
- Då fastnade jag för sjukvården. Jag lämnade fabriken
i början av juli 2002. Sedan dess har jag inte satt min fot därinne,
det vill jag inte. I augusti samma år började Kjell Blomqvist
på Komvux. En inte helt lätt omställning att gå
tillbaka till skolbänken efter 31 år i industrin.
- I början var det jobbigt att koncentrera sig på att lyssna,
anteckna, slå i böcker efter konstiga ord. Jag fick ont i baken,
i huvudet, i magen av att sitta stilla. Skoltiden var stimulerande när
studier varvades med praktik på olika vårdinrättningar.
- Jobb på gruppboenden för utvecklingsstörda ungdomar passar
mig bäst. Jag har fått mycket respons tillbaka. "Min Kjell",
säger de och det värmer rätt gott. Tre terminer senare var
Kjell Blomqvist färdig undersköterska 19 december 2003. Sedan
dess har han sökt bortåt 15 jobb som han anser skulle passa honom.
Idag har han 3-4 timmar i veckan som personlig assistent.
- Jag kanske kan få några timmar till på förmiddagen
där. Resten av veckan kan det bli ströjobb som vikarie på
gruppboende, som idag då jag jobbar mellan 15.00 och 20.30.
- Innan du kom gick jag till arbetsförmedlingen. I hela kommunen med
30000 invånare fanns 16 lediga jobb. Inte ett enda inom vården.
Kjell Blomqvist visar datalistan han just hämtat. Sex av 16 platsannonser
är arbetarjobb, resten är mest lärar- och kontorsjobb. Kommunens
alla företag behöver 1 bygg- och anläggningsarbetare, 1 reparatör,
1 maskinoperatör och 3 jobb "utan krav på yrkesutbildning".
Den officiella arbetslösheten är 963 personer, öppet arbetslösa
är 742 personer och ytterligare 221 finns i åtgärder. Då
är 16 jobb inte mycket att komma med. Vi går tillsammans genom
Gislaveds centrum, kryssar mellan regnskurarna till ett fik. Så här
mitt på dagen är det tomt och öde på gågatan.
Om några timmar ska Kjell Blomqvist till jobbet. Några timmars
påhugg springvikarie på ett vårdhem. Det kan bli några
timmar här och där. Plötsligt ringer mobilen. Ett jobb? Visst,
men ändå inte. Just de timmarna nästa vecka var han redan
inbokad. Den personliga situationen utan riktigt jobb är besvärlig.
639 kronor per dag från a-kassa motsvarar en lön på 80
kronor i timmen. När Kjell Blomqvist jobbar får han 95 kronor.
På dessa pengar ska han förutom hyra och mat betala studielånet
för utbildningen som inte givit fast jobb. Han har också underhållsplikt
och alla kostnader som kommer med ungdomars behov, inte minst idrottsaktiva
sådana. Ett aktivt faderskap tär på tunn plånbok.
Till detta ska läggas mycket besvär med handläggaren på
arbetsförmedlingen.
- I veckan ville min handläggare skicka mig att söka ett jobb
med äldre psykiskt funktionshindrade. Jag är utbildad för
unga utvecklingsstörda, men värre att jobbet ligger sex mil
bort, i Bor utanför Värnamo. Jag har körkort men ingen
bil.
- Jag hotades med indragen a-kassa om jag inte sökte jobbet. Hur jag
ska ta mig dit är en gåta. Min grabb är tio år och
han bor hos mig torsdag till måndag varannan vecka. Därför
kan jag inte flytta från Gislaved. Numera räknar a-kassan med
man måste ta jobb som innebär tolv timmars frånvaro från
hemmet. Handläggaren Birgitta Ahnstedt säger att inget får
störa ett jobbsök.
- I samband med nedläggningen av fabriken sprang hon och sade att
det finns 900-1000 jobb att välja på för oss nästan
700 som sades upp.
- Det började en skönmålning nästan direkt efter nedläggningsbeslutet,
minns Erik Andersson. Det var inte bara Expressen som gillade nedläggningen.
- Dagens Industri skrev att 600 däckarbetare hade fått nya
jobb, Men då hade inte ens 600 slutat ännu.
Det socialdemokratiska kommunalrådet Agne Sahlin har varit oerhört
passiv, påpekar de båda kommunistiska fullmäktigeledamöterna.
Han sitter still i båten och ser hur det varje kvartal är fler
som flyttar ut än som flyttar in i kommunen. Också här
talar siffrorna sitt tydliga språk. Åren 2002 och 2003 utflyttningen
i Gislaveds tätort 210 personer fler än inflyttningen. Det är
mycket när folkmängden ligger just över 10000 personer.
- Se på Västervik där kommunen nyligen lyckats få
Elektrolux att betala 30 miljoner kronor som ersättning för
nedläggningen av dammsugarfabriken, säger Mats Lönnberg.
- Visst det är småpengar i sammanhanget, men vår kommunledning
gjorde ingenting. Men se hur skattekraften har minskat de senaste åren,
hur kommunen infört anställningsstopp i vården, hur socialnämnden
inte får budgeten att gå ihop. Nu hotas två fritidsgårdar.
Mats Lönnberg var en av pådrivarna för de protester som
utvecklades av den lokala industriklubben. Tidigt drev han och övriga
KPML(r):are idén att kollektivt åkt till Stockholm och av
regering och riksdag kräva kraftfulla åtgärder för
att rädda fabriken i Gislaved. En tanke som också genomfördes,
men alldeles för sent, när kraften i motståndet runnit
bort.
- Det fanns en enighet på golvet om att behålla produktionen,
men facket och kommunledningen svek. Inte minst Industrifackets Leif Ohlsson
var livrädd att vi skulle åka till Stockholm, säger Erik
Andersson. Socialdemokraterna låter hellre orter och industrier
förblöda än att ta kamp för jobben.
- Skicka vidare våra erfarenheter till Saab-arbetarna i Trollhättan:
Lita inte på facket. Jag såg hur förödande socialdemokraternas
inflytande var över facket, säger Mats Lönnberg. Man ställer
inga krav på industrin att skaffa ersättningsarbeten, Det är
stor skillnad mot läget i Tyskland och andra länder.
2004-10-23
Lars Rothelius
Proletären
Skriv i gästboken
vad du tycker, eller kommentera artikeln här:
|