Varför gör Sven-Gunnar Gunnarsson sig till
talesman för Lidl?
KPMLr i Gislaved har inte yttrat sig om Lidls rätt att etablera
sig i Gislaved, däremot har frågan om försäljning
av glasbrukstomten varit uppe till behandling i kommunfullmäktige.
Vi sa nej till försäljning av glasbrukstomten därför
att vi tyckte att den kunde andvändas till annat än ett köpcentrum.
Miljökonsekvenser och ett levande centrum i Gislaved borde belysts
bättre innan beslut om försäljning av tomten. När sedan
den lokale företagaren Sven-Gunnar Gunnarsson träder in som talesman
för Lidl blir man ytterst betänksam om hans verkliga motiv. Sven-Gunnar
jag tycker visst att man kan göra kopplingen mellan hur det tyska
Continental har behandlat de anställda här i Gislaved och hur
tyska Lidl uppvisar en hatisk inställning till facket och de anställda.
Om detta kan man läsa mer om i tidningen Handelsnytt som representerar
de handelsanställda i Sverige.
Sedan när det gäller Lidl:s sortiment så vill jag särskilt
nämna dess lansering av Nestlé produkter. Nestlé´
är kända för sin oetiska, aggressiva marknadsföring
av bröstmjölksersättning i tredje världen. FN:s världshälsoorganisation
( WHO ) har uttalat stark kritik. Reklamen gick ut på att mödrarna
skulle sluta att amma och köpa Nestle´s bröstmjölkersättning.
Bröstmjölksersättningen blandas sedan ut med vatten. Resultatet
blev att barnen drabbades av undernäring ,svåra diarréer
och uttorkning. Många dog. Nestlé' bojkottas nu i många
länder, däribland Sverige. Bojkotten stöds i Sverige av
bland annat Konsumentgillesförbundet, Konsumentforum, Kyrkansungdom
, Miljöpartiet, Rädda Barnen, Svenska Barnmorskeförbundet,
Socialdemokraternas kvinnoförbund, TCO och Vänsterpartiet.
Genom den tyska affärskedjan Lidl får Nestlé tillträde
till den svenska marknaden och vår kommun. Har inte de lokala miljöpartisterna,
socialdemokraterna och vänsterpartisterna några betänkligheter?
3:e juni 2002
Rustan Johansson
KPMLr Gislaved
Skriv i gästboken
vad du tycker, eller kommentera artikeln här:
|