Sida 1
Continental fick 463 miljoner av EU
 
Gislaved förlorade däcktillverkningen, samtidigt som Gislaveds invånare betalade för EU-bidragen, det säger Mats Lönnberg,  Industrifackets huvudskyddsombud på Gislaved Däck och ledamot i fullmäktige för KPMLr 
Nu har vi fakta på bordet- EU pengar sänkte Gislaved
   Nu har vi fakta på bordet. 463 miljoner kronor i EU-stöd betalades sammanlagt i olika omgångar ut till Continentals Portugisiska fabrik i Lousado. Genom den portugisiska fabrikens utbyggnad för EU pengar slogs benen definitivt undan för nya investeringar på Däckfabriken i Gislaved. Det hela är skamligt och tvärtemot vad politiker från moderaterna och socialdemokraterna hävdade i EU- omröstningen 1994. Nämligen att EU-medlemskapet skulle leda till trygga jobb på fabriken. Hur falska sådana löften är visar sig att Continental koncernen lagt ner tre fabriker i EU-länderna Irland, Storbritannien, och Belgien. Nu drabbas ytterligare två EU-länder : Österrike och Sverige. 
EU-medlemskapet har bara kostat en massa pengar utan att ha tryggat jobben. Den svenska medlemsavgiften till EU var från början 18 miljarder per år. Sedan har den höjts med en miljard per år. Men sista gången höjdes den med två miljarder per år och är nu uppe i 24 miljarder från Sverige på årsbasis. Översatt på Gislaveds kommuns invånare-antal blir det ca 80 miljoner kronor om året som kommuninnevånarna är med och betalar i medlemsavgift till EU och därmed betalar för Däckfabrikens nedläggning. Under åren 2000 till 2004 ligger Gislavedbornas utgift till EU på 404 miljoner medan bara 115 miljoner kommer tillbaka i stödpengar. Det innebär ett minus på 289 miljoner kronor för femårsperioden. Åren 1995- 1999 resulterade ett minus för Gislaved på 181 miljoner. Snart har vi en EMU omröstning i landet och EU-etablissemanget kommer att försöka inbilla folk att EMU-medlemskap leder till tryggade jobb. Kommer Gislavedsborna tro på EU-vännerna Bengt Anders Johansson (m) och Martin Nilsson(s) denna gång? 

 Till sida 2